Let op!
Dit college is verplaatst naar de loungebar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen
Bij roadmovies gaat het uiteindelijk niet om de eindbestemming, maar om de reis ernaartoe. Deze reis dient vaak als een metafoor voor het leven zelf, waar veel universele raakvlakken zijn waarmee we ons kunnen identificeren. De spaghettiwesterns lieten zich inspireren door Amerikaanse westerns om ze vervolgens helemaal anders neer te zetten. Oorlogsfilms doen ze het (bijna) altijd goed bij het publiek, waarom eigenlijk? Het coming of age drama is een subgenre binnen het drama. In deze films zien we de meestal jonge hoofdpersoon – vaak in korte tijd – volwassen worden. Er zijn genres die je maar beter niet kunt mengen of juist wel?
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Locatie:
Het filmcollege vindt plaats in de loungebar van Foroxity Sittard.
Tijdschema:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwacht einde: 22.00 uur.
Let op:
Het is alleen mogelijk om te pinnen en het is niet toegestaan om eigen eten & drinken mee te nemen.
Let op!
Dit college is verplaatst naar de loungebar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen
Bij roadmovies gaat het uiteindelijk niet om de eindbestemming, maar om de reis ernaartoe. Deze reis dient vaak als een metafoor voor het leven zelf, waar veel universele raakvlakken zijn waarmee we ons kunnen identificeren. De spaghettiwesterns lieten zich inspireren door Amerikaanse westerns om ze vervolgens helemaal anders neer te zetten. Oorlogsfilms doen ze het (bijna) altijd goed bij het publiek, waarom eigenlijk? Het coming of age drama is een subgenre binnen het drama. In deze films zien we de meestal jonge hoofdpersoon – vaak in korte tijd – volwassen worden. Er zijn genres die je maar beter niet kunt mengen of juist wel?
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Locatie:
Het filmcollege vindt plaats in de loungebar van Foroxity Sittard.
Tijdschema:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwacht einde: 22.00 uur.
Let op:
Het is alleen mogelijk om te pinnen en het is niet toegestaan om eigen eten & drinken mee te nemen.
Let op!
Dit college is verplaatst naar de loungebar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 3: Filmstromingen en de effecten hiervan
In de jaren ’20 ontstond voor het eerst het idee dat film een kunstvorm kon zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het Duits expressionisme, een stroming uit de schilderkunst. Begin jaren ’40 ontstond er een nieuwe – cynische – filmstroming binnen Hollywood, de film noir. De filmbeweging die bekend stond als de nouvelle vague, veranderde onze kijk op films. De filmindustrie kijkt graag naar zichzelf en maakt dan ook zo nu en dan films die over films maken gaan. We noemen dit metacinema, films refereren dan aan de medium film zelf.
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Tijdschema:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwacht einde: 22.00 uur.
Locatie:
Het filmcollege vindt plaats in de loungebar van Foroxity Sittard.
Volgende filmcollege:
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen. Donderdag 4 november. In de loungebar van Foroxity Sittard.
Let op:
Het is alleen mogelijk om te pinnen en het is niet toegestaan om eigen eten & drinken mee te nemen.
Let op!
Dit college is verplaatst naar de loungebar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 3: Filmstromingen en de effecten hiervan
In de jaren ’20 ontstond voor het eerst het idee dat film een kunstvorm kon zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het Duits expressionisme, een stroming uit de schilderkunst. Begin jaren ’40 ontstond er een nieuwe – cynische – filmstroming binnen Hollywood, de film noir. De filmbeweging die bekend stond als de nouvelle vague, veranderde onze kijk op films. De filmindustrie kijkt graag naar zichzelf en maakt dan ook zo nu en dan films die over films maken gaan. We noemen dit metacinema, films refereren dan aan de medium film zelf.
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Tijdschema:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwacht einde: 22.00 uur.
Locatie:
Het filmcollege vindt plaats in de loungebar van Foroxity Sittard.
Volgende filmcollege:
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen. Donderdag 4 november. In de loungebar van Foroxity Sittard.
Let op:
Het is alleen mogelijk om te pinnen en het is niet toegestaan om eigen eten & drinken mee te nemen.
Let op!
Dit college is verplaatst naar de loungebar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 2: Filmclichés, noodzakelijk kwaad?
We kunnen ons heerlijk irriteren aan filmclichés. De violen die iets te dik aanzwengelen tijdens een romantische scene of de ‘bad guy’ die op een kilometer afstand te herkennen is aan zijn foute snor of litteken. Parodieën lijken op het eerste oog erg ‘low-culture’, maar vormen in feite een soort minicolleges die dit soort clichés uitvergroten. Maar houden we stiekem ook niet van al deze clichés of, sterker nog, zijn ze zelfs niet noodzakelijk? Niet alleen formulefilms maken hier gebruik van, ook filmhuisfilms zitten vol clichés.
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Tijdschema:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwacht einde: 22.00 uur.
Locatie:
Het filmcollege vindt plaats in de loungebar van Foroxity Sittard.
Volgende filmcolleges:
Filmcollege 3: Filmstromingen en de effecten hiervan. Donderdag 20 oktober. In de Bar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen. Donderdag 4 november. In de Bar van Foroxity Sittard.
Let op:
Het is alleen mogelijk om te pinnen en het is niet toegestaan om eigen eten & drinken mee te nemen.
Let op!
Dit college is verplaatst naar de loungebar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 2: Filmclichés, noodzakelijk kwaad?
We kunnen ons heerlijk irriteren aan filmclichés. De violen die iets te dik aanzwengelen tijdens een romantische scene of de ‘bad guy’ die op een kilometer afstand te herkennen is aan zijn foute snor of litteken. Parodieën lijken op het eerste oog erg ‘low-culture’, maar vormen in feite een soort minicolleges die dit soort clichés uitvergroten. Maar houden we stiekem ook niet van al deze clichés of, sterker nog, zijn ze zelfs niet noodzakelijk? Niet alleen formulefilms maken hier gebruik van, ook filmhuisfilms zitten vol clichés.
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Tijdschema:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwacht einde: 22.00 uur.
Locatie:
Het filmcollege vindt plaats in de loungebar van Foroxity Sittard.
Volgende filmcolleges:
Filmcollege 3: Filmstromingen en de effecten hiervan. Donderdag 20 oktober. In de Bar van Foroxity Sittard.
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen. Donderdag 4 november. In de Bar van Foroxity Sittard.
Let op:
Het is alleen mogelijk om te pinnen en het is niet toegestaan om eigen eten & drinken mee te nemen.
Filmcollege 1: Verdwenen en vergeten genres:
Een interessante substroming binnen het drama genre zijn de White Picke Fence films. The White Picket Fence is een Amerikaanse uitdrukking die staat voor het perfecte Amerikaanse gezinnetje in de jaren ’50. De screwball comedy wordt populair in de jaren ’30 in een periode van zware censuur in de filmwereld. Onderwerpen als overspel, prostitutie en homoseksualiteit waren in die tijd uit den boze in dramafilms, maar konden in een komedie toch ongemerkt zaken aan de kaak stellen. Verder zullen er nog een paar interessante subgenres worden behandeld.
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Time Schedule:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwachte eindtijd: 22:00 uur.
Volgende filmcolleges:
Filmcollege 2: Filmclichés, noodzakelijk kwaad? Donderdag 6 oktober
Filmcollege 3: Filmstromingen en de effecten hiervan. Donderdag 20 oktober
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen. Donderdag 4 november
Let op:
Het Forum is een Cashless theater, wij werken alleen met PIN.
Filmcollege 1: Verdwenen en vergeten genres:
Een interessante substroming binnen het drama genre zijn de White Picke Fence films. The White Picket Fence is een Amerikaanse uitdrukking die staat voor het perfecte Amerikaanse gezinnetje in de jaren ’50. De screwball comedy wordt populair in de jaren ’30 in een periode van zware censuur in de filmwereld. Onderwerpen als overspel, prostitutie en homoseksualiteit waren in die tijd uit den boze in dramafilms, maar konden in een komedie toch ongemerkt zaken aan de kaak stellen. Verder zullen er nog een paar interessante subgenres worden behandeld.
Filmcursus: Filmgenres en Filmstromingen
Deze 4-delige filmcursus richt zich op de verschillende filmgenres en filmstromingen. Mensen hebben vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde filmgenres of filmstromingen. Iedereen kent de meest voor de hand liggende tijdloze filmgenres: de domme actiefilm, de voorspelbare (romantische) komedie, de lange dramafilm, de ongeloofwaardige sciencefiction film of de slechte horrorfilm. Deze films gaan te vaak uit van kant-en-klare filmformules. Toch zijn deze genres vaak gecompliceerder dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar hoe zijn deze genres ontstaan en hoe hebben ze elkaar beïnvloed? Er ontstaan ook steeds nieuwe genres en er zijn genres die bijna niemand meer kent, simpelweg omdat ze bijna nooit meer worden gemaakt. Naast filmgenres zijn er ook filmstromingen, die vaak juist wel tijdgebonden zijn. Er zullen altijd filmmakers zijn die proberen buiten deze hokjes te blijven, maar lukt dat ook?
Rudi de Boer:
Filmwetenschapper en docent Rudi de Boer heeft altijd al een grote interesse gehad in alles wat met film te maken heeft. Tijdens zijn studie theater-, film- en televisiewetenschappen begon hij zijn zoektocht naar de geschiedenis van film. In deze periode leerde hij verschillende filmculturen kennen en ontwikkelde hij een fascinatie voor suspense-meester Alfred Hitchcock. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmhuizen en scholen verspreid over het hele land.
Time Schedule:
Deuren open: 19.00 uur.
Start college: 20.00 uur.
Verwachte eindtijd: 22:00 uur.
Volgende filmcolleges:
Filmcollege 2: Filmclichés, noodzakelijk kwaad? Donderdag 6 oktober
Filmcollege 3: Filmstromingen en de effecten hiervan. Donderdag 20 oktober
Filmcollege 4: Filmgenres in een nieuw jasje en kruisbestuivingen. Donderdag 4 november
Let op:
Het Forum is een Cashless theater, wij werken alleen met PIN.